Blog

Interní marketing: Proč se jím zabývat a jak vám může pomoci externí agentura?

7. 3. 2023

Proč interní marketing?
Interní marketing je velice důležitou součástí firemní kultury, dokáže podněcovat produktivitu a přispívat ke zdravým vztahům na pracovišti. Pro zachování transparentnosti a třeba i zdravé soutěživosti je dobré ukazovat, na čem jednotlivé týmy pracují, jaké jsou jejich úspěchy a co mají v plánu na následující období. Úspěchy vašich zaměstnanců je potřeba komunikovat nejen směrem ven, ale i v rámci firmy. Ocenit zdařilý projekt vašich kolegů nezabere mnoho času a dokáže pozitivně motivovat k dalším výkonům. Díky internímu marketingu můžete také komunikovat různé důležité změny týkající se (fungování) vaší firmy, firemní hodnoty a cíle nebo třeba nadcházející teambuildingy.
Jaké jsou nejčastější nástroje interního marketingu?
Nástrojů existuje celá řada, vždy je ale dobré kombinovat alespoň dva druhy:
nástroj/e na ad hoc oznámení, které potřebujete zaměstnancům sdělit bez zbytečného odkladu (např. intranet, Slack, MS Teams)
nástroj/e, pomocí kterého/kterých dáváte vědět o významných projektech, proběhlých firemních akcích, vyhlídkách na příští měsíce apod. – tento typ oznámení si zaslouží větší péči a zpravidla se vydává jednou za určité období (např. newsletter, firemní online či offline magazín, …)
Výběr konkrétních nástrojů závisí především na velikosti, potřebách a rozpočtu organizace, je proto dobré vyzkoušet několik variant a přijít na to, která vyhovuje právě té vaší. Třeba správnou kombinaci trefíte hned napoprvé.
Firemní intranet
Intranet je asi nejklasičtější formou, jak předávat zaměstnancům informace týkající se záležitostí, které chcete sdělit především rychle a efektivně. Můžete si ho představit jako něco mezi Facebookem a klasickou nástěnkou. Zaměstnanci tam najdou informace třeba o změnách v chodu firmy (např. bufet otevírá o hodinu dříve a má nové veganské menu, ve třetím patře nepoteče voda, zaměstnanecké slevy čerpejte až do 31. 12. atd., přivítejte mezi sebou nového Sales Managera Libora apod.). Zaměstnancům zpravidla chodí e-mail s notifikací o novém příspěvku na intranetu. Kruciální součástí využívání firemního intranetu je naučit zaměstnance intranet skutečně používat a neházet neotevřené e-maily rovnou do koše. Většinou stačí pohrozit, že novinky z intranetu nebudou dostupné nikde jinde. Když pak jednou někdo přijde do práce, když je nařízený home office pro celé oddělení, mnohem snáze začlení intranet do svého běžného pracovního dne.
Interní komunikační platformy
Platformy, jako je Slack nebo Microsoft Teams, jsou modernější obdobou firemního intranetu. V čem jsou lepší? Jsou interaktivní. Váš příspěvek mohou kolegové lajkovat, komentovat, případně rozvíjet diskuze. S tím se však pojí i nevýhoda – pro firmy o velkém počtu zaměstnanců je tento způsob komunikace trochu komplikovaný a oznámení se musí rozbít mezi jednotlivé týmy. O bobtnající nekontrolovatelnou diskuzi o tom, kde by se měl konat příští vánoční večírek, asi nikdo nestojí.
E-mailing – pravidelné newslettery
E-mailing stojí někde uprostřed mezi ad hoc a pravidelnou (např. čtvrtletní) komunikací. Máte důležitou informaci pro zaměstnance a potřebujete, aby se k nim dostala co nejdříve? Pošlete ji e-mailem. Chcete je každý měsíc informovat o tom, co je ve firmě nového, která pobočka má nejlepší výsledky nebo že jste pokořili další prodejní rekord? Pošlete jim to taky e-mailem! Nezapomeňte na to, že obal prodává a nikdo nechce (a bohužel ani nebude) číst dlouhé texty bez obrázků nebo alespoň lehké grafiky. V dnešní době existuje hned několik e-mailingových nástrojů, kde si (v některých případech i zadarmo) můžete vytvořit e-mailové šablony, které budete pouze plnit obsahem a rozesílat s kadencí, jakou si sami zvolíte.
Nevíte, jak s tím začít? Klidně se nám ozvěte, my vám s vytvořením takové šablony pomůžeme. A navíc vás do celého procesu rozesílání zasvětíme, abyste to příště zvládli sami nebo jenom s naší lehkou pomocí.
Firemní časopis
Nákladná zbytečnost? Nemyslíme si. Hezky provedený firemní časopis udělá velkou službu. Vydává se zpravidla jednou za rok nebo za kvartál a obsahuje všechny významné události, které se za uplynulé období ve firmě staly. Po tvorbě firemního časopisu většinou sahají velké firmy, které mají spoustu poboček s desítkami nebo stovkami zaměstnanců a hledají cestu, jak posílit firemní kulturu. Každý zaměstnanec si rád počte o své pobočce a zajímá ho, jak to vypadá u ostatních. Můžete zde ocenit profesně nejstarší zaměstnance, dáte tím najevo, že si vážíte jejich loajality, a krátkým rozhovorem s nimi namotivujete ostatní.

Firemní časopis si mohou udělat i menší firmy, jejichž zaměstnanci o sobě sice vědí, ale zase ho můžete naplnit interními vtipy, medailonkům s kolegy věnovat větší prostor a brát to jako takovou „ročenku“, ke které se budou vaši kolegové rádi vracet.
A že je časopis nákladný? Můžete ho mít pouze jako pdf.
Společnost Notino, se kterou pracujeme na spoustě zajímavých projektů, jeden takový časopis má, malou ukázku najdete zde. https://www.dropbox.com/s/ybjtw8vzmaclmxw/FOX0441%20Selfpromo%20Notinolife%20Q4.pdf?dl=0

Mohlo by vás zajímat

Kolik stojí výroba HTML5 on-line bannerů?

16. 11. 2023

Umělá inteligence v praxi: Jak naše reklamní agentura využívá AI pro copywriting, analýzu dat a tvorbu vizuálů

5. 8. 2023

Telegram: Bezpečná sociální síť pro komunikaci a sdílení

1. 6. 2023